Luminen kahden yön vappuseikkailu Repoveden kansallispuistossa

Heippa!

Tampereella tulee tälläkin hetkellä taivaalta jotain epämääräistä lunta tai räntää muistuttavaa asiaa, joten hyvillä mielin voidaan palata viikon takaiseen vappuretkeen. Kaupunkivapun ja kuohuviinien poksauttelun sijaa päätettiin ystäväni Sallan kanssa pakata rinkat ja ottaa ilo irti pitkästä viikonlopusta luonnon helmassa. Hetken pohdinnan jälkeen lähdettiin viettämään vappu Repoveden kansallispuistoon, jossa kumpikaan meistä ei ollut aiemmin käynyt. Suunnitelmana oli viettää kansallispuistossa kaksi yötä ja kiertää puistossa rengasreitti Kaakkurin kierrosta mukaillen.

Kuten kuvasta saattaa päätellä, keli ei aivan ollut sitä, mitä voisi odottaa toukokuun ensimmäiseltä viikonlopulta. Hyvin kuitenkin pärjättiin ja olihan se nyt hienoa nähdä kaikki Suomen mahdolliset kelit lumipyrystä, pakkasesta ja raekuuroista aurinkoiseen kevätsäähän. Ja tulipahan todistettua, että sää on pitkälti ainakin Suomen oloissa varuste- ja asennekysymys, kun hauskaa oli tuli taivaalta mitä tahansa. Inasen vilu oli kolmen vuoden ajan pussissa ja kaikki vaatteet päällä sai varsinkin tauoilla touhuta, mutta mikä siinä touhutessa, kun molemmilla oli lämpimiä villavaatteita ja hyvät kuoritamineet mukana.

Repovedelle saavuttua laitettiin auto parkkiin Saarijärven parkkipaikalle, joka muuten oli Galazon karttaan merkitty nimellä Savottakämppä. Vaihdettiin autoilukamat retkitamineisiin, säädettiin rinkat kohdilleen ja lähdettiin liikenteeseen orastavassa lumisateessa ja ihan jäätävän kovassa tuulessa. Parkkipaikalta käveltiin automatkan jatkoksi vain muutaman kilometrin matka Olhavanvuorelle, jonne lumisateessa leiriydyttiin ensimmäiseksi yöksi. Illalla käytiin vielä lämmittelemässä kiipeämällä Olhavanvuoren päälle katselemaan talvisia maisemia, mikä oli vallan toimiva iltalenkki ennen makuupussiin kääriytymistä.

Yöllä heräiltiin muutaman kerran teltan heiluessa kuin viimeistä päivää, kun edellisen illan mytäkässä oltiin fiksuina kavereina pystytetty teltta tuulensuojaan parin kuusen väliin ja yöllä nuoskalumi alkoi melkoisen painavina läjinä putoilla teltan niskaan. Pari kertaa illan ja yön aikana pyyhittiin lumet teltan katolta, koska vaikka kuinka täydellinen ja rakas teltta tuo minun Fjällravenin Akka View onkin, vähän huoletti miten kolmen vuodenajan käyttöön tarkoitetut kaaret kestävät moista määrä loskaa ja kosteaa lunta teltan päällä. Hyvin kuitenkin selvittiin ja aamullapäivästä lumet sulivat jo nopsaa pois ainakin aurinkoisimmilta paikoilta.

Sunnuntaina talsittiin sitten reilusti pidempi päivälenkki, kun suunnattiin ensin Olhavalta Kuutinkanavan kautta Lapinsalmelle. Lapinsalmen nuotipaikalla laitettiin hernarilounaat tulille, pideltiin hetki sadetta ja otettiin tietysti ne pakolliset kuvat Lapinsalmen riippusillalla pienestä tihkusateesta huolimatta. Aiemmin poluilla vastaantulijoita oli ollut melko vähän ja Olhavallakin majoittautui meidän lisäksi vain yksi porukka, mutta nyt vastaantulijoiden ja väen määrä kasvoi kyllä huomattavasti, voin vaan kuvitella kuinka paljon tuolla on populaa kauniina kesäpäivänä… Mutta täytyy kyllä sanoa, että tuo 5km Ketunlenkki, joka siis kiertää Lapinsalmen riippusillan ja Ketunlossin kautta on varmasti yksi kivoimmista lyhyistä päiväreiteistä, mitä olen pitkään aikaan nähnyt, joten ei huono retkikohde sekään väkimäärästä huolimatta.

Ruuan jälkeen tosiaan jatkettiin matkaa Lapinsalmen parkkipaikan ohi Ketunlossille, mikä oli vallan hauska kokemus näin kokemattomille lossikulkijoille. Käsin kiskottiin lossi ja itsemme toiselle puolelle vettä hymyillen kuin pienet lapset ja jatkettiin talsimista ihan mahtavan näköisten taikametsien läpi. Ei oo kyllä montaa yhtä niin kivan näköistä asiaa kun vanha havumetsä ja ihan vihreä sammalmatto. Iltaa kohti jo alkoi kelikin suosia ja varsin kylmää tuulta ja pientä yöpakkasta lukuunottamatta keli oli melkoisen hyvä loppureissun. Yöksi heitettiin teltta pystyyn Lojukoskelle ja viimeiselle päivälle jäikin sitten ehkä reissun tylsin kävelyosuus, kun matkattiin loput pari kilometriä maastopyöräuraa pitkin takaisin parkkipaikalle.

Täytyy kyllä sanoa, että ajoittain haastavista sääolosuhteista huolimatta oli ihan loistava vappu! Repovesi oli upea puisto ja reitin varrelle osui useampikin upea näköalapaikka. Korkeuserot tekivät reitistä toki ajoittain melko raskaan (jossain välissä taidettiin molemmat ihmetellä, että eikö nämä ylämäet koskaan lopu), mutta mukavan vaihtelevan. Monta paikkaa jäi myös näkemättä, ainakin Katajavuori ja Mustalamminvuori pitää palata tutkimaan ja Olhavanvuorellekin voisi kiivetä vielä joskus vähän paremmassa kelissä maisemista nauttimaan!

Edellinen viesti Seuraava viesti

9 Kommentit

• Vastaa sarsa / Pohjoistuuli puhaltaa 10.5.2017 05:35

Repovesi on kyllä ihan parhaita Etelä-Suomen kansallispuistoja. Mä olin tuolla pari vuotta sitten helteisessä kesäsäässä pari yötä. Aika erilainen tunnelma näillä kevään räntäkeleillä sieltä välittyy.

• Vastaa Laura 13.5.2017 14:33

Jep, tuo on kyllä varmasti mieletön paikka säällä kun säällä! Oliko tuolla kesällä minkämoiset ruuhkat? 🙂

• Vastaa Mirka/ Reason for Season 14.5.2017 22:29

Vähän naurattaa tämä vappusää :D. Olisi kiva päästä käymään Repoveden kansallispuistossa, mutta itse mieluusti tekisin sen kesällä :P. Uskomatonta, miten pitkään tämä on-off talvi jatkui tänä vuonna ja välillä tosiaan nähtiin monta vuodenaikaa yhden vuorokauden sisään. Respectit sinulle, minua ei olisi noilla keleillä saanut tuonne yöpymään.

• Vastaa Laura 15.5.2017 21:19

Joo, toi vappusää oli kyllä yks iso läppä… Mutta ehkä nyt paranee vihdoin! Ja suosittelen kyllä ehdottomasti lähtemään Repoveden suuntaan, oli tosi hieno paikka säästä huolimatta ja varmasti kesällä vielä parempi!

• Vastaa Suunnaton 15.5.2017 11:12

Repovesi on upea! Mä kävin joskus siellä “melontavaelluksella” ja edelleen kaiholla muistelen, miten upeaa oli kajakilla lipua pitkin järvenselkiä. Joskus täytyy käydä kokemassa se vielä uudestaan.

• Vastaa Laura 15.5.2017 21:19

Oi vitsi, melontavaellus olisi kyllä vielä joskus koettava! Olitko jollain järkätyllä jutulla vai ihan omatoimivaelluksella?

• Vastaa Suunnaton 16.5.2017 21:33

Ihan omalla porukalla oltiin. Vuokrattiin kajakit jostain ja ne tuotiin meille parkkipaikalle, johon jätettiin oma auto ja josta päästiin suoraan vesille. Tosi näppärää!

• Vastaa Kohteena maailma / Rami 18.5.2017 00:46

Repovesi on itsellä käymättä, mutta suunnitelmissa, joten oli kiva lukea siitä! Itsellä on menossa henkilökohtainen haaste eli käydä retkeilemässä Suomen kaikissa kansallispuistoissa. Eilen olin Kolilla ja tänään Patvinsuolla, huomenna mahdollisesti vielä Etelä-Konnenvesi. Täytyy katsoa, josko saisi tälle vuodelle tuon Repoveden ohjelmaan, kehuja kuullut siitä paljon! Tuo Ketunlossi oli varmasti hauska kokemus 🙂

• Vastaa Katja / Lähtöselvitetty 18.5.2017 23:37

Täytyy tosiaan nostaa hattua tuosta retkestä. Ei ehkä olisi minusta tuohon. Minä kävin viime kesänä Repovedellä kaksi kertaa, kun se on minulle lähin kansallispuisto, ja molemmilla kerroilla kiersin juuri Ketunlenkin. Heinäkuussa osuimme sinne kesän ainoana hellepäivänä, ja käveleminen oli aika rankkaa – silloin vielä lossi oli rikki, joten jouduimme kävelemään lähes saman reitin molempiin suuntiin. Syyskuussa olin siellä uudelleen, ja silloin väkeäkin oli vähemmän. Toki nuotiopaikalla oli väkeä, mutta toisin kuin heinäkuussa, teltat eivät olleet valloittaneet kävelypolkuja. Tänä kesänä toivottavasti uskaltaudun sinne yön yli!